پنل OLED چیست؟

۲۶۴ بازديد
در حال حاضر فناوری به کار رفته در پنل OLED به عنوان پیشرفته ترین و جامع ترین فناوری ساخت نمایشگر در جهان شناخته می شود و از ال ای دی های ارگانیک بسیار کوچک استفاده می کند که هنگام دریافت برق، نور رنگی از خود ساطع می کنند. برای ایجاد یک تصویر روی صفحه نمایش، فقط به نورهای قرمز، سبز و آبی نیاز داریم و پنل OLED یا Organic Light Emitting Diode این نورها را با ارسال سیگنال الکتریکی به هر پیکسل جداگانه تولید می کند و دیگر نیازی به نور پس زمینه ندارد. 

برای دریافت شماره نمایندگی سونی در تهران روی کلیک کنید
https://sony-co.com/showpost/61/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C-%7C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-+-%D8%A2%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86


میلیون ها LED کوچک در نمایشگرهای OLED می توانند به طور مستقل با استفاده از فناوری تابش یک رنگ خاص تولید کنند. با روشن و خاموش کردن چرخه، این LED ها سیاه را در عمیق ترین حالت ممکن نمایش می دهند و کنتراست زیادی ایجاد می کنند.

نمایندگی فروش تلویزیون سونی در غرب تهران اینجا کلیک کنید

https://sony-co.com/showpost/58/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%7C
-
توانایی تولید رنگ سیاه در هر صفحه یکی از عوامل مهم تعیین کننده کیفیت تصویر آنهاست و OLEDها به لطف فناوری ساخت خود می توانند رنگ سیاه را بهتر از هر صفحه دیگری نمایش دهند. علاوه بر این، پنل‌های OLED زوایای دید گسترده‌ای را با کیفیتی چشمگیر ارائه می‌دهند و زمان پاسخگویی آن‌ها تقریباً آنی است.

مزایای پنل OLED
در مقایسه با سایر پنل‌های موجود، پنل‌های OLED نازک‌تر و سبک‌تر هستند و عملکرد بهتری دارند. هر پیکسل را می توان روشن و خاموش کرد تا سیاهی مطلق ایجاد شود و در نتیجه وضوح چشمگیر ایجاد شود. این یکی از ویژگی های منحصر به فرد OLED ها است و دلیل آن هدایت مستقل هر پیکسل به طور جداگانه است.

یکی دیگر از مزایای پنل های OLED عدم نیاز به نور پس زمینه است که باعث می شود ضخامت پنل به میزان قابل توجهی کاهش یابد و بر اساس این فناوری صفحه نمایش های 4 تا 7 میلی متری تولید شود که بسیار سبک هستند.
به دلیل کنترل دقیقی که بر روی هر پیکسل دارند، OLED ها کنتراست فوق العاده ای ارائه می دهند و رنگ مشکی بسیار عمیق و رنگ سفید در سطح رضایت بخشی قرار دارد. با این ترجمه ها، سخت است که در مورد فناوری OLED هیجان زده نشوید. زیرا ارمغان تمام ویژگی های یک نمایشگر رویایی از جمله وضوح خیره کننده و صافی باورنکردنی و مصرف انرژی کم را به ارمغان می آورد.

گیمرها و علاقه مندان به سینما OLED را دوست خواهند داشت. این صفحه نمایش ها زمان پاسخگویی بسیار سریع تری نسبت به صفحه نمایش های LCD دارند. تحت شرایط خاص، OLED ها می توانند تا 1000 برابر سریعتر از صفحه نمایش های LED LCD معمولی موجود در بازار باشند و تماشای فیلم های اکشن، ورزشی یا بازی های ویدیویی روی OLED ها بسیار جذاب هستند. زمان پاسخگویی بسیار سریع به این معنی است که هیچ مشکلی مانند کم نور شدن صحنه در تصاویر OLED با حرکت سریع وجود ندارد.

معایب پنل OLED
با وجود تمام قابلیت های پنل های OLED، این پنل ها نیز بی نقص نیستند. در OLED ها، خطر سوختن یا سوختن دائمی تصویر وجود دارد. به خصوص زمانی که عناصر برای مدت طولانی روی صفحه ثابت می مانند. در برخی از مانیتورها، اگر تصویر برای مدت طولانی (مثلاً چند روز) روی صفحه نمایش داده شود، تصویر روی صفحه باقی می ماند و خود به خود حل نمی شود. این پدیده را سوزاندن تصویر یا سوختن صفحه نمایش می نامند.
Burn-in زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از پیکسل‌ها بیشتر از پیکسل‌های دیگر استفاده می‌شوند و رنگ آن‌ها کمی با رنگ سایر پیکسل‌های اطراف متفاوت می‌شود. در چنین شرایطی، پیکسل های آسیب دیده نمی توانند رنگ را تغییر دهند. در حال توسعه، قیمت بالا و روشنایی کم از دیگر معایب پنل های OLED هستند که باید در آینده ای نه چندان دور برطرف شوند.

تفاوت بین LCD و OLED
LCD از فیلتر رنگی و کریستال های مایع روی نور پس زمینه استفاده می کند و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته های گازی استفاده می کند که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می کند. مهمترین مزیت OLED این است که هر پیکسل مستقیماً نور ساطع می کند.

از طرفی در پنل های LCD نور پس زمینه توسط لامپ های LED یا فلورسنت تامین می شود. در واقع، پنل‌های OLED می‌توانند وضعیت تک تک پیکسل‌ها را از روشن به خاموش تغییر دهند. به همین دلیل، دیگر در اطراف اجسام نورانی مانند پنل های LCD دیده نمی شود و رنگ مشکی عمیق تر و یکنواخت تر است.

تفاوت بین LED و OLED
پنل ال ای دی یا صفحه نمایش دیود ساطع نور (LED) نوعی صفحه نمایش تخت و روشن کم عمق است و در واقع نوعی پنل ال سی دی به حساب می آید که ساختاری مشابه دارد اما فناوری متفاوتی برای تابش نور پس زمینه با صفحه نمایش ال سی دی. در LED ها به جای لامپ های فلورسنت از سیستم های روشنایی LED برای تولید نور و به جای سیستم های یکپارچه نور پس زمینه از لامپ های LED برای تولید نور استفاده می شود.پیکسل ها را روشن کنید. بنابراین نام کامل این نوع صفحه نمایش LED LCD است که به اختصار LED نامیده می شود.

پنل های LED نسبت به صفحه نمایش های LCD و پلاسما انرژی کمتری مصرف می کنند. اما هنوز قابل مقایسه با OLED نیستند. OLED ها از مواد کربن آلی استفاده می کنند که با عبور جریان نور تولید می کنند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، LED ها مانند لامپ های کوچک در کنار هم قرار گرفته اند. در حالی که OLED ها سطوحی هستند که نور ساطع می کنند.
کدام شرکت ها تلویزیون های OLED تولید می کنند؟
در سال 2012 ال جی و سامسونگ پنل های OLED خود را معرفی کردند. اگرچه سامسونگ یکی از تولیدکنندگان اصلی OLED ها بود، اما تنها تولید این صفحه نمایش ها را در ابعاد گوشی و تبلت دنبال کرد. این غول فناوری کره ای خط تولید OLED جدیدی را در سال 2022 با استفاده از پنل های نمایشگر سامسونگ راه اندازی کرد. ال‌جی تاکنون تنها تولیدکننده پنل‌های OLED برای تلویزیون‌ها بود.

اپل همچنین در سال 2015 استفاده از پنل های OLED را در ساعت های خود و در لپ تاپ های خود در سال 2016 با معرفی نوار لمسی در مک بوک پرو آغاز کرد. در سال 2017، به مناسبت دهمین سالگرد تولید آیفون، این شرکت مدل X را با نمایشگر OLED بهینه سازی شده معرفی کرد.

آیا نمایشگرهای OLED می توانند تصاویر سه بعدی را نمایش دهند؟
بله، هر دو نوع فناوری سه بعدی اعم از فعال و غیرفعال در تلویزیون های OLED قابل پیاده سازی هستند. ال جی از فناوری سه بعدی غیرفعال در تلویزیون های خود استفاده می کند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.